الفنانة هالة فاخر تكشف عن أسباب خلعها الحجاب

فن – مصدر الإخبارية

فاجأت الفنانة المصرية هالة فاخر، جمهورها ومتابعيها ومحبيها في كل مكان، بخلعها الحجاب بعد سنوات من ارتدائه، وسط حالة من التساؤلات أثارها القرار المفاجئ.

وقالت الفنانة هالة فاخر: “حسيت إني عاوزة أتحجب، ولا حد أثر عليا ولا حضرت دروس دينية ولا أي حاجة نهائي، لكن قبل ما ألبس الحجاب رحت الحج، وفضلت محجبة تقريبا مدة 4-5 سنين”.

وأضاف خلال استضافتها في برنامج “كلمة أخيرة” مع الإعلامية المصرية لميس الحديدي، “في الأول سمعت إن الباروكة بديل للحجاب وده مش صحيح، وبعد ما لبست الباروكة الشغل بقى محدود، وكان لازم أقلع الحجاب عشان أشتغل، وفضلت فترة متلخبطة ومحتارة ما بين اني تحجبت أو أقلع الحجاب، ولما أنزل من البيت أحس إني مكملتش لبس هدومي من غير الحجاب”.

وأردفت، “دي كانت حاجة بيني وبين ربنا بدون الرجوع لأي حد، ومفيش فنانة حاولت تاخدني دروس دينية “في إشارة لحنان ترك“، لكن في بعض الحالات كنت أستشير الفنان مجدي إمام لأنه معتدل جدًا” وفق وصفها.

جدير بالذكر أن الفنانة هالة فاخر شاركت في بطولة مسلسل “طير بينا يا قلبي”، إلى جوار كلٍ مِن ريم مصطفى، بسمة، دنيا ماهر، حازم سمير، نور محمود، ليلى حسين، إبرام سمير، عمرو عبدالعزيز، هالة فاخر، محسن محيي الدين، أحمد صيام ، إسماعيل فرغلي، ماجدة منير ومن إخراج عصام نصار.